Výfuk

Výfuk, Exhaust, Auspuff, d'échappement, Scarico, 排気:
- všichni ladiči 2T motorů moc dobře vědí oč jde...

Zřejmě nemá smysl zde popisovat teorii výfuku pro 2T motory, takže bych se spíše zaměřil na poznatky z brzdy, které jsem během ladění nejen mého stroje získal.

Nejsnažší cesta k opatření si "laděného výfuku" je použít polotovar v podobě Hikone. Jako začátečník jsem to také tak udělal a s odstupem času můžu říct, že Hikone je pro začátek vynikající materiál.

S čím každý hned začne, je hledání ideální rezonanční délky výfuku. Pro ty, co staví celé stroje a pak na nich závodí, je "počítání" ztráta drahoceného času, kterého během stavby stroje není nikdy dost. Takže získání správných rozměrů se provádí stylem "pokus, omyl", kdy se posouvá expanzní část po výfukovém koleni. Když je možnost porovnávat lepší/horší, tak jiný postup prakticky není.

Délka výfukového kolene:
- jako příklad je CÚ a výfuk Hikone, kdy délka výletové trubičky je 280mm s průměrem 15mm
- délka výfukového kolene 270, 290, 310, 320 mm

    
270 mm (tlustá) vs. 290 mm (tenká)                          290 mm (tlustá) vs. 310 mm (tenká)


310 mm (tenká) vs. 320 mm (tlustá)

Nárůst výkonu a momentu je při "natahování" výfuku pokaždé v jiném místě grafu. Existuje ale nějaká spojitost mezi rezonanční délkou a maximálními hodnotami výkonu a momentu?

Natáhováním výfuku směrem k ideální rezonační délce má jasný scénář v podobě zvyšování hodnout obou veličin. Co ale když je postup obrácený - zkracování délky kolene?
Provedl jsem několi měření, kdy jsem výfuk natáhnul "co to šlo", abych se dozvěděl, co je za rezonanční délkou.

 

Přestože maxima obou veličin jsou všelijak rozházená, lze pozorovat zajímavou závislost - trend. Tvar trendu výkonu motoru má parabolický tvar, kdy jeho maximum je na vrcholu paraboly. Trend točivého momentu má však tvar téměř přímky, která stále roste.

Vyvstává otázka na co tedy naladit výfuk? Jestli na vyšší výkon nebo vyšší točivý moment? Při délce výfukového kolene 350 mm se zdají maxima taky velmi slibná, obzvlášť točivý moment. Proč jsem tedy zvolil délku výfukového kolene 320 mm? Protože...

Průběh:
- pro ladiče závodníky je to pocit, kdy motor má najednou jiný zvuk, v rukách se zatínají svaly a veškeré smysly vnímají otáčky motoru a jeho zrychlení. Ať si brzda říká co chce, ale dokud z toho nemá člověk při jízdě dobrý pocit, tak není naladěno. Často mi po absolvování ladění na brzdě kluci říkají, že nastavení č. X jim pocitově přijde lepší než nastavení č. Y a že se k němu vracejí. A bohužel ten 6. smysl má velmi často pravdu.

Základní změnou tvaru výfuku je délka středové-válcové části.

    
Délka středové části 100 mm                                   Délka středové části 77 mm


Délka středové části 0 mm neboli Kraidler

Celkem snadno lze vyčíst, jak se se zkracováním délky středové části přiostřuje průběh až do úplného extrému v podobě Kreidlera, který má strmý nástup a okamžitý pád. Ideál pro XX rychlostní převodovky.

Pár srovnání Kreidlera s ostatními konkurenty:
    

Při poslední návštěvě Petra Adamce jsme zkoušeli doslova extrémy co se týče všech rozměrů expanzní části výfuku. Při těchto zkoušách lze těžko sledovat nějaké spojitosti v rozměrech kuželů. Toto téma tedy zůstává otevřené...

Na závěr pár příkladů, jak můžou být průběhy rozlišné.