Verze 3/4

Verze 4:

- motor s novými vylepšeními, nový válec, nová převodovka, nový podvozek, prostě nová verze...
- sice to na začátku sezony vůbec na nějaké změny nevypadalo, ale nějak se to všechno sešlo a na světe je další verze, v pořadí již čtvrtá


 

Motor:

Ojnice VM Motor se bohužel neosvědčila, takže ji musela nahradit ověřená klasika.

Pro letošní sezonu osvědčená klasika. Samozřejmě pár "vychytávek" na odzkoušení nemůže chybět, jako např. čep klikovky menší o 0,007 mm nebo "vyjetý" ložiska.

     

A nebo... Byla příležitost, tak jsem ji využil. Uvidíme, co vše přinese...

  

... a nová kolečka do motoru

Díky patří TNT týmu za obstarání nových originálních koleček a Frikuldovi za jejich řádný podbrus.

Závod v Licomělicích mi zodpověděl všechny otázky, které jsem měl před závodním provozem motoru. Ujistil jsem se konečně v natryskování karburátoru, zvolená vůle kliky byla vpořádku a zvolený olej funguje tak, jak jsem si vždy představoval. S Denicolem A1 Competition (malá reklama) na minerální bázi byl motor po závodu krásně "vymydlený", čístý (téměř žádný karbon a válec byl minimálně opotřebovaný. Někde jsem četl, že při správném nastavení motoru, by měla být po několika závodech stále vidět šroubovice po výbrusu. Takže zatím se daří.

  

Závod mi samozřejmě také řekl, co je špatně - vyskakující trojka. Takže po diskuzi po závodu s ostravákama jsem měl jasno. Podbrousit díry ve výstupu, aby podbrus kolíků na dvojkovém kole měl smysl. Takže šikmý stůl a dělička. Výsledek vypadá výborně a ve svěráku při zařazené trojce nejsem schopen při záběru dvojkové kolo "vyskočit". Uvidíme jak teorie bude fungovat v praxi.

  

A když byl motor opět rozpůlený, tak jsem se pustil i do detailů, které jsem nikdy před tím neřešil. Že by opravdová motorařina? smiley

Inspiraci pustit se do díla jsem našel v legendárním videu, ve kterém je úplně všechno z vyšší motorářské...

  

Nejen, že mi to připomíná proč mám přípravky na úplně všechno, ale také jednu návštěvu...


 

 

Airbox:

     

Po roce malé úpravy airboxu v podobě zavařeného hrdla, vylepšeného držáku molitanu a celkové dotažení detailů. Airbox se osvědčil, takže můžu jen doporučit podobná řešení. Navíc zvuk z hrdla karburátoru se v takovémto prostoru hezky "ozývá", takže i na poslech je projev motoru lepší :-)

     


  

Podvozek:

     

     

Opět po roce malé úpravy věcí, které nebyl ideální, jako např úhel sklonu sedla, který musí být pro letošní rok ještě větší kvůli nové přední vidlici. Repasované zadní tlumiče se zvětšenými průtočnými plochami doplňují "nový" podvozek. Zbývá už jen dodělat výztuhu (podkovu) přední vidlice, aby byl podvozek kompletní.

     

Aby předek lépe držel a já se přestal konečně vymlouvat proč jezdím tak pomalu...

     

Téměř hotový podvozek (chybí sedlo a přední 17" kolo). Důraz kladen na čistotu provedení práce, čístotu jezdce a na ochranu proti blátu a prachu.

     

A hotový podvozek...

     


 

Testy:

Příprava na testy s téměř kompletním strojem (bez airboxu). Když se na fichtla podívám, tak mi trochu připadá zmenšenou čízu 516náctku. Připadá to jenom mě? laugh

        

A jak jsem (do)jezdil...

Pocity z jízdy jsem měl dobré a motor byl docela živý. Překvapilo mě, že motor funguje i nad 9000 ot/min, kdy při převodu 12/55 na 1.RS táhne až do 10000 ot/min, na 2.RS do 9300 ot/min a na 3.RS ... v podobě vyskakující trojky tím akční rádius bohužel končí sad

Takže motor je opět na ponku a závody v Licomělicích ohroženy.  Jediné, co mě může těšit, je podvozek, který je teda perfektní. Jenže podvozek bez motoru je k ničemu...

Problém s vyskakováním trojky částečně vyřešil "malý podbrus" děr ve výstupu, ale stále je to málo. Přesto jsme se zúčastnili závodu v Licomělicích, kde jsme skončili na parádním 2. místě v kategorií speciál.
Více o závodě ZDE

 

Měření 21.6. 2012

Tak konečně jsem se dostal do fáze, kdy je stroj mezi závodama už s předstihem hotový a dokonce připravený na ladění. Neuvěřitelnélaugh S motorem, který jsem nastavil "podle oka" jsme odjeli Licomělice, kde jsme skončili 2. Takže pokud by se mi ho podařilo odladit, tak bychom měli být ještě více konkurenceschopní. Krásná teorie, ale praxe na závodech je samozřejmě úplně jiná. Scénář ladění "jako obyvkle", odladit stávající komponenty a dosáhnout slučného výsledku.
Věděl jsem, že motor má ve středních otáčkách malý propad - zaváhání a že v max otáčkách se mu pak nechce moc přetáčet. Takže cíl byl odstranit propad a natáhnout použitelné otáčky.

První měření potvrdilo pocit z rukou, takže jsme rovnou posunuli výfuk "nadoraz" bez nutného řezání. Podle ucha bylo hned jasné, že se motor vytáčí do vyšších otáček. Graf pak první pocity potvrdil, kdy poklesu po dosažení maximálního výkonu narostlo pěkné bříško a motor získal maximum výkonu po dalších 500 ot/min. Dalším krokem pak bylo nutné řezání, za které mě Vláďa nebude mít rádlaugh Po další úpravě výfuku jsme byli zvědaví, jak se projeví na vnější charakteristice motoru. buhužel při druhém měření se projevila spojka v podobě zavařené tyčky do hlavního hřídele. Takže konec měření, přestože poslední výsledek vypadal opět slibně. Tak snad příště...

Škoda, že na videu není prohlášení Frikulína: "Ty vole, to táhne od volnoběhu, to nechápu!". Z grafu je vidět, že motor má podobnou charakteristiku jako TDI, tedy téměř maximum točivého moment od volnoběžných otáček. Měření pobíhalo od 5000 do 9500 ot/min a již při začátku měření dosahoval motor 80% maximálního točivého momentu. Volnoběh kolem 3000 ot/min s tím, že "plný plyn" Vláďa dával kolem 4500 ot/min, takže odůvodněný pocit, že motor táhne od volnoběžných otáčeklaugh

Motor resp. válec se chová, jak říká Vláďa, "slušně", takže zatím spokojenost navíc s tím, že je to válec opravdu na polelaugh